חוקים וזכויות

למה נחוץ חוק פיקוח על מסגרות לגיל הרך?

חובת ההגנה

ילדים בגיל הרך חסרי ישע:

  • הם מאד פגיעים: אין הם יכולים להגן על עצמם, קל לאיים עליהם ואף למנוע מהם עזרה.
  • הם אינם מודעים לזכויותיהם: אין הם יכולים להבין שמעשה מסוים פוגע בזכויותיהם.
  • הם אינם יודעים לדווח שנפגעו בידי מטפלות מזניחות או מתעללות, בידי זרים וכדומה. כאשר הם  מתלוננים, אמירתם לעיתים אינה ברורה או שאינה נחשבת מהימנה.

המשמעות: קיימת חובה מיוחדת להגן על חסרי ישע

פגיעה בילדים בגיל הרך עלולה להיות בלתי הפיכה ולשבש את תהליך התפתחותם

  • התפתחות הנוירולוגית והפיזית בגיל זה מהירה ואינטנסיבית ולכן פגיעה משבשת את ההתפתחות.
  • ההתפתחות הנפשית חברתית רגישה וכל פגיעה בבריאות הנפשית משפיעה על ההתפתחות הכולל.

בעבר סברו שדי ב"שמרטפות" לגיל הרך, אבל כיום ידועה חשיבות השירות האיכותי:

  • סביבה מטפחת בגילאים הצעירים יכולה לסייע בהתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של הילד בעוד שסביבה מזניחה משבשת ומעכבת תהליכי ההתפתחות.
  • סביבה חינוכית מטפחת קריטית לקיום תשתית לתהליכי למידה בעתיד.

הטיפול בהשלכות הפגיעה בגיל הרך קשה במיוחד בגלל חוסר והיכולת של תינוקות ופעוטות להסביר באופן מילולי את מהות הפגיעה

מדינת ישראל מחויבת להגן על ילדיה:

האמנה הבינ"ל למען הילד, עליה חתמה ישראל, קובעת במבוא כי:

  • "המדינות החברות ידאגו לילד לכל הגנה או טיפול שיזדקק להם".
  • "המדינות החברות יבטיחו שכל המוסדות האחראים לטיפול והגנה על ילדים, במיוחד בתחומי הבטיחות והבריאות, יעמדו בתקנים הנדרשים".

קיימת חובה במשפט הבינ"ל ובמשפט הישראלי להבטיח הגנה מיוחדת לילדים בגיל הרך.

כל מוצר ושירות בישראל נתון לפיקוח- אך הגנים מופקרים:

  • כל מסעדה נתונה לפיקוח בריאותי של משרד הבריאות ומחלקות התברואה העירוניות, אך המזון לבני שנתיים במשפחתון או בגן- מופקר לחלוטין.
  • מורה בתיכון חייב  בתואר אקדמי ותעודת הוראה- אך לניהול פעוטון אין חובת הסמכה.
  • בישראל שירותי החינוך מגיל 3 עד גיל 18 נתונים אך השירותים לגילאי 0-3 מופקרים. כל אדם יכול במציאות הישראלית להקים פעוטון בבית ללא כל רישוי ופיקוח.

לא ייתכן שדווקא השירות לגיל הרך יופקר. זהו מחדל נורא!

מצב המסגרות:

  • במסגרות הציבוריות יש בעיה קשה של תקציבים, המשפיע למשל על היחס שבן מספר המטפלות למספר התינוקות והפעוטים שבהשגחתן. היחס אינו נכון וכל מטפלת אחראית על מספר ילדים רב ולא סביר.
  • במסגרות הפרטיות יש תלות בשיקולים כלכליים ללא עין ציבורית בוחנת.
  • הבעיה חמורה במיוחד באוכלוסיות מוחלשות.

דוגמאות לאירועי פגיעה בולטים בתקופה האחרונה:

  • בדצמבר 2006 הוגש כתב אישום נגד גננת בפעוטון באזור אשדוד שהאכילה ילדים בכוח, גרמה להם חבלות, וכינתה אותם בשמות גנאי.
  • בדצמבר 2006 "שכחו" מסיעים לפעוטון במושב תפרח ילד בן שלוש במיניבוס. הילד התגלה רק כעבור 5 שעות.
  • ביולי 2005 נעצרה בנתניה גננת שצולמה מכריחה ילדים לאכול, מאלצת אותם לאכול חול, גוררת אותם בכוח וצועקת עליהם.
  • בפברואר 2000 אותרה בירושלים מטפלת בפעוטון ביתי שהדביקה מוצץ לפיה של תינוקת בת חמישה חודשים באמצעות נייר דבק, כדי שתפסיק לבכות.
  • בגנים רבים שנבדקים נמצאים מתקנים לא בטוחים וילדים נופלים  ונפגעים.

ריבוי היזקקות למסגרות כבר בגיל הרך:

לפי נתוני למ"ס לשנת תשס"ד:

  • 20.3%  מהתינוקות מגיל 3 חודשים עד שנה שוהים  במסגרות בתשלום.
  • 57% מהפעוטים בגיל 2-3 שנים מתחנכים  במסגרות  בתשלום וכ- 65% שוהים במסגרות אלה עד  עד שעות אחה"צ.

מסגרות אלה אינן בפיקוח! משהו פה לא הגיוני!

כיום , ההורים הם המופקדים לנסות ולדאוג שהמסגרת החינוכית תעמוד בקריטריונים המתאימים. האם רק ההורים אחראים?

לפי סקר שעשתה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2004, הבחירה של הורים במסגרת מושפעת משיקולים שונים כמו:

  • עלות המסגרת.
  • הקרבה לבית ומרחק הנסיעה.
  • התאמת שעות הפעילות לשעות העבודה של ההורה.
  • קיומה של מסגרת ביישוב.

לעיתים מזומנות ההורים אנוסים להתפשר ולבחור מסגרות מוצלחות פחות, ואף מסכנות.

חוק הפיקוח על המעונות אינו נאכף ובמתכונתו הקיימת אינו מתאים לצורכי הילדים בגיל הרך!

חובת השירות החינוכי האיכותי:

הקריטריונים להגדרת מסגרת חינוכית כמתאימה לצורכי הילדים:

יחס התאים בין מספר המבוגרים למספר ילדים וגודל הקבוצות.

  • 2. אינטראקציה איכותית בין המבוגר לפעוטות.
  • גישה חינוכית מותאמת התפתחות.
  • 4. ארגון סביבה בטוחה ומעודדת למידה.
  • 5. קשר ותקשורת  עם המשפחה.

תנאים מקדימים והכרחיים :

  • · הכשרה מוקדמת מותאמת כתנאי לעבודה  בגנים ובמעונות.
  • · הדרכה, העשרה וייעוץ קבועים לצוותים החינוכיים במהלך העבודה.
  • פיקוח מקצועי .

המדינה היא האחראית על התפתחות אזרחיה ולכן נחוץ בהקדם חוק פיקוח יעיל וישים על מסגרות חינוך גיל הרך!